רכישת ספר תורה

מצות עשה על כל איש ואיש מישראל לכתוב ספר תורה לעצמו

שנאמר ועתה כתבו לכם את השירה. (רמב”ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ז הלכה א).

מה צריך לדעת על רכישת ספר תורה?

כל המקיים מצווה זו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל התורה מהר סיני (מנחות ל, א). מצווה שיכתוב בעצמו את ספר התורה בדיו על קלף של ספר תורה. יש להדגיש שקלף של ספר תורה חייב להיות מעובד לשמה (לשם קדושת ספר תורה)מעור בהמה כשרה .אבל אם אינו יודע לכתוב ספר תרה בעצמו , או שהוא עסוק במלאכתו ואינו פנוי לכתוב ספר תורה, יכול לקיים את מצוות כתיבת ספר תורה על ידי שישכור סופר סת”ם שיכתוב עבורו ספר תורה ובזה מקיים את המצווה. אבל אם קונה ספר מוכן, אע”פ שקיים את המצווה, לא קיים מצווה מן המובחר, שכן הספר נכתב שלא בשליחותו. ולכן אדם המעוניין  לקנות ספר מוכן, יקנה ספר שעדיין לא הושלמה כתיבתו (חסרות מס מילים\אותיות), והסופר ישלים הכתיבה עבורו  ובזה יהיה שותף בהשלמת כתיבת התורה ונחשב כאילו כתב.

ישנם מספר סוגי כתב:

כתב ספרדי > ספר תורה ספרדי,

כתב אשכנזי: אר”י ז”ל  > ספר תורה האר”י, וכתב אשכנזי בית יוסף > ספר תורה בית יוסף

ספר תורה תמני, 

ספר תורה האדמו”ר הזקן –חב”ד.

בנוסף להבדל הגרפי בכתב, בבואכם לרכוש ספר תורה עליכם להחליט האם אתם מעוניינים לרכוש ספר תורה אשכנזי או ספר תורה ספרדי וכן האם אתם מעוניינים ברכישת ספר תורה בכשרות רגילה או ספר תורה מהודר .

איפה קונים ספר תורה ?

אם אתם מחפשים את הטוב ביותר תוך הקפדה על רמת כשרות מוקפדת ומחירים הוגנים אתם מוזמנים להתרשם מסגנונות הכתב באתר וכמובן להתייעץ איתנו בכל שאלה שעולה. במכון מלאכת חושב תמצאו ספרי תורה בכל רמות ההידור וסוגי הכתב, כתב אשכנזי או ספרדי, במחירים נוחים ותוך כדי סיוע והכוונה בכל שלבי הרכישה .למידע נוסף צרו קשר בטלפון  054-3345500 ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה .

קניית ספר תורה – מחיר

מחירו של ספר תורה משתנה בהתאם למספר פרמטרים, כאשר המרכזיים שבהם הינם:

סגנון הכתב

הפרמטר המשמעותי ביותר הינו סגנון הכתב. הכתב האשכנזי מעט מורכב יותר מהכתב הספרדי, ודורש מהסופר הרמות קולמוס רבות יותר, ועל כן ספר תורה אשכנזי הינו יקר יותר מספר תורה ספרדי או תימני.

סוג הכיסוי

מלבד הקלף עצמו, התיבה או המעיל העוטפים את הקלף משפיעים אף הם על מחירו של ספר התורה. תיבה מוכספת או מוזהבת הינה יקרה יותר באופן משמעותי מתיבת עץ או תיבה פשוטה המצופה בקטיפה. גם הכתר או הרימונים עשויים להשפיע על מחירו של ספר התורה.

זהות הכותב

רוחו של סופר הסת”ם, טהרתו וכוונתו לשם קדושת ספר תורה, מוטמעים בספר התורה, ומאפשרים את קדושתו וכשרותו. כמובן שאין אנו בוחנים כליות ולב, אולם רצוי להדר ולבחור בסופר טהור וירא שמיים, המקפיד על קלה כבחמורה. בעת רכישת ספר תורה יש לוודא שהמקום בהמלצת רבנים, דבר המעיד על בחירת סופרים יראי שמיים ומוסמכים.  נקודה זו משמעותית היות והליך הכתיבה דורש , בין היתר, אמינות ומשמעת עצמית, במיוחד במקרים בהם נעשות טעויות שאינן ניתנות לתיקון.

אחידות הכתב

סופרים מיומנים ומנוסים שומרים על אחידות ויופי הכתיבה, דבר התורם להידור הספר,  ולכן מחירו של ספר התורה יהיה גבוה יותר. אחידות הכתב מתבטאת גם בהעדרן של אותיות ארוכות, אשר נובעות מטעויות בחלוקת העמודות על פי המילים. כיום מקובל לכתוב את ספרי התורה על פי חלוקת עמודות אחידה המופיעה בתיקוני “איש מצליח”, אולם זוהי איננה חובה הלכתית.

גודל הספר

גובה הקלף הסטנדרטי בספר תורה ספרדי הינו כ-56 ס”מ, ובאשכנזי 48 ס”מ. ניתן למצוא גם ספרים בגדלים אחרים כגון: 42 ס”מ, 36 ס”מ ועוד. ספרי תורה קטנים דורשים מהסופר מומחיות גדולה, ודורשים השקעה ודיוק לכן מחירם גבוה יותר.

לשם המחשה, בשנת 2019 נמכר ספר תורה בגובה של 7.4 ס”מ במחיר של 50,000 דולר. ספרי תורה קטנים משמשים לאנשים מבוגרים המתקשים להרים ספרי תורה סטנדרטיים או למצבים בהם נדרשת ניידות גבוהה של ספר התורה.

איכות המרכיבים

ישנם סוגים שונים של גווילים (יריעות) הנבדלים זה מזה באיכותם ובחוזקם. שימוש בקלף איכותי עשוי לייקר את הספר, אולם הוא מבטיח שהספר יישמר לשנים רבות, ולא יתבלה או יתפורר במרוצת הזמן.

כתיבת ספר התורה נעשית באמצעות מספר מרכיבי יסוד, אשר איכותם עשויה להשתנות בין ספר למשנהו. איכות הקלף, תתבטא ברמת הגימור של הקלף, עמידותו, גמישותו וחוזקו. קלף איכותי עשויי לייקר את ספר התורה אולם יבטיח שהספר יישמר לשנים רבות, ולא יתבלה או יתפורר במרוצת השנים. ,

מרכיב נוסף הוא הדיו –  דיו איכותי יישמר לשנים רבות, ולא יתפורר או ייסדק עם הזמן. 

מכל האמור לעיל ניתן לראות שקשה לקבוע מחיר אחיד לספרי תורה. באופן כללי ביותר ניתן לומר שספרי תורה אשכנזיים עולים בין 135,000 ל-220,000 ₪ ואילו ספרי תורה ספרדים עולים בין 95,000 ל-120,000 ₪.

מקור המצווה לרכישת ספר תורה

מקור המצווה הינו בפסוק “ועתה כתבו לכם את השירה הזאת”, ולמדו חז”ל שישנה מצווה על כל אדם מישראל לכתוב לעצמו ספר תורה. מצווה זו הינה מצווה עצמית, כלומר לא די שיהיה לאדם ספר תורה, אלא המצווה היא לכתוב את התורה, ועל כן אדם שקיבל בירושה ספר תורה אינו פטור מלכתוב ספר נוסף. כמובן שאדם שאינו יודע לכתוב כתב סת”ם בעצמו יכול לקיים את המצווה באמצעות תשלום לסופר שיכתוב עבורו את התורה, ויש שנהגו לכתוב ולהשלים את האותיות האחרונות, ולקיים בכך את מצוות הכתיבה עצמה ומלאכת הכתיבה נקראת על שמם.